vlkova modelářská dílna

zpět na hlavní stránku


7 smrtelných hříchů

kterých se lze dopustit při stavbě letadel. Převzato ze serveru Aerodesign.

  1. Potah křídla schopný odolat protiletadlovému dělu.
  2. Těžké křídlo na úkor lehkého trupu.
  3. Odtoková hrana tlustá tak, že se to dá měřit skládacím metrem.
  4. Náběžná hrana ostrá jak nůž na normálním modelu.
  5. Příliš měkký náhon křidélek.
  6. Samokřídlo s elevony přes celé rozpětí.
  7. Teplé pivo.

materiály pro stavbu letadel

Saarpor, v ČR Saarpor Bohemia, k dostání např. v Bauhausu
Bachl, k dostání např. v Globusu
Schäfer, k dostání např. v Hornbachu

CLIMAPOR Polyplan 3mm

EAN 4 007155 373085 (čárový kód)
balení 3m2 (6×1m×0,5m) cca. 200Kč
izolační deska pod parkety
Saarpor č. výr. 3730108
medová barva
lze dobře ohýbat, např. celý potah křídla naráz

CLIMAPOR Extrupor 3mm

EAN 3 250790 081124 (čárový kód)
balení 2m2 (2×1,25m×0,8m) cca. 120Kč
nebo karton 20 panelů
izolační deska pod parkety
Saarpor č. výr. 37 (? viz web)
bílá barva
v porovnání s Polyplanem je tvárnější,
ale je také méně pevný

THERMOPLAN 4mm

EAN 4 011197 070437 (čárový kód)
balení 4m2 (8×0,8m×0,62m) cca. 350Kč
izolační deska, podklad pod tapetu
Schäfer č. výr. 07043
Hornbach č. sortimentu 4293396
bílá barva
křehký, pevný, vhodný na ocasní plochy a žebra

CLIMAPOR Polypron 5mm

EAN 4 007155 372484 (čárový kód)
balení 3m2 (6×1m×0,5m)
izolační deska skládaná, extrudovaná
Saarpor č. výr. 3724108
bílá barva
křehký, pevný, vhodný na ocasní plochy a žebra

BACHL XPS20 20mm

balení deska 1250×600mm cca. 100Kč
medová barva (stejná jako Polyplan)
na trup, kryt motoru, výztuhy, přepážky

pracovní postup - ohýbání materiálu

FoamFly - návod na zhotovení a použití jednoduché ohýbačky
AviArium - stavební postup Radima Merty
Pampeliška - stavba křídla
Standa Švarc - stavba křídla

ohýbačka na extrudovaný polystyren

rovný materiál vložíme do ohýbačky, ohýbačku položíme obráceně na stůl,
mezerou nahříváme horkovzdušnou pistolí ohýbaný materiál a současně tlačíme na desku ohýbačky

1_princip.jpg 2_pred_ohybem.jpg 3_po_ohybu.jpg 4_pant.jpg 5_ohybacka.gif

barvy pro stavbu letadel

AQUA-LACK

výrobce Duplicolor, vodou ředitelná barva ve spreji
k dostání v síti OBI za cca. 150,- Kč

foukací fixy na textil + náhradní náplň

výrobce Centropen, typ 1539
sada 5-ti fixů za 50,- Kč
vodostálé a schnoucí na polystyrénu

Bobinova finta: Stačí sehnat armaturu z foukacích fixů
(i od fixů na papír) a dát dovnitř typ 2846 PERMANENT.

Protože má o trochu menší průměr - za špičkou vrstva izolepy,
strčit do foukátka a posunem seřídit, ať dobře stříká.

AGAMA akrylátové barvy

výrobce Agama, vodou ředitelné barvy
zaschlou barvu lze omýt lihem
balení 18ml

TERNO akrylátový hobby lak

výrobce Terno, vodou ředitelné barvy
zaschlou barvu lze omýt lihem
balení 20ml za 22Kč
barevná vzorkovnice

ArteMiss univerzální barva

výrobce Jan Pešl, Třebíč
vodou ředitelné barvy
balení 30g za 45Kč
odstín 91 stříbrná vysoce lesklá nejde prakticky stříkat
nanáší se dobře štětcem, velmi rychle schne

Marabu AQUA Seidenmatt-Lack

výrobce Marabuwerke GmbH
vodou ředitelný matový lak na ubrouskovou techniku
dobrý na překrytí obtisků
balení 50ml

zcela dostačující kompresor pro airbrush

"ledničkový" se zárukou lze zakoupit u fy. Chladservis
za cca. 600Kč, prodejna Křenová, stačí doplnit lapač oleje
a vzdušník v jednom tvořený PET lahví (nyní 2ltr od Kofoly)
a taky nožní spínač napájení

vlastní airbrush

tahle od Reichardů je trochu "humpolácká", což umožňuje
stříkat natónovaný a jen lehce naředěný Balakryl


elektromotory a převodovky

následující text je odpovědí na diskuzním fóru na otázku "...nejak porad nechapu, jaky je fakticky rozdil mezi stridavymi a stejnosmernymi motory a technologii prevodovek a podobne..."

Problematika se rozpadá na dvě části: motor stejnosměrný (DC)/střídavý (AC) a motor s převodovkou/bez převodovky. Uvažujme příkon tak do 100W a relativně pomalá letadla (ne pylonové závodní speciály).
DC motor je levnější, AC dražší. Regulátor k DC motoru je levnější, k AC dražší. DC motor je těžší, AC lehčí. DC míň vydrží, AC je téměř na věky. DC má menší účinnost, AC větší.
Závěr: Jde-li o cenu, použij DC, bude to za polovinu. Jde-li o výkonnost po všech stránkách, použij AC, bude to sice dvakrát dražší, ale také lehčí, spolehlivější a víc to utáhne.
Převodovka snižuje otáčky a zvyšuje kroutící moment. Můžeš pak nasadit větší vrtuli, která se bude pomaleji točit a bude účinnější. Převodovka zvyšuje hmotnost ale chrání motor při nárazu - tzv. "čumákovce". Některé motory mají takové charakteristiky, kdy není třeba převodovky a dá se použít vrtule napřímo.
U cen pozor, vždy počítej celkové náklady pohonné soustavy: motor+regulátor+převodovka+montážní sada motoru+unašeč vrtule+vrtulový kužel+vrtule.

střídavý motor BM2410-12 a regulátor - jednotka P100A

Pro konec roku 2006 bych přidal - tak tohle platilo a dál platí už jen omezeně... Příkladem je jednotka P100A fy BEL kterou lze nyní zakoupit za 999Kč. Poměr 10Kč/W je velmi slušný. Naměřené proudy:

vrtule GWS
8"×4"
9"×5"
4list 8"×4"

2S LiPol
4A
6,5A
5,5A

3S LiPol
6,5A
10A
9A

Orientačně naměřený statický tah pro 2S LiPol 860mAh "zelené" SAF07010, vrtule v továrním značení fy. GWS:
GW/EP0947 reduction series (lopata) - cca. 350g
GW/EP0950 direct drive (hranatá, "HD") - cca. 300g
GW/EP8040 direct drive lepený 4list - cca. 200g

rozměry motoru BM2410-12 dwg a pdf

montáž motoru lze udělat podle montáže AXI2208 např. ze sklolaminátu

montaz1.jpg montaz2.jpg montaz3.jpg

postup výroby čtyřlisté vrtule

ze dvou dvoulistých vrtulí.... na obrázcích je úprava vrtulí GWS EP 8"×4". Vrtuli přilep za střed oboustrannou lepicí páskou a ještě za konce nějakou pořádnou jednostrannou, tak je zajištěna nehybnost během frézování. Frézu dej jen dvojbřitou a ještě hodně malé otáčky, záběr ~1mm, posun naopak spíš větší, tak se bude frézovat a ne utavovat... Na každém středu stačilo ubrat cca 2~2,5mm (vždy jen z jedné strany), takže frézováno na dva- až třikrát. Obě půlvrtule k sobě slep například lepidlem UHU Power. Výsledek včetně montáže na pohonnou jednotku P100A je též zobrazen.

104_0470.jpg 104_0471.jpg 104_0472.jpg 104_0473.jpg

zkracování hřídelí "plechovek"

postup na bezpečné zkracování hřídelí motorů 280/300/400 pro použití s převodovkami

V návodu převodovky je napsáno, jak má být hřídel dlouhá. Správnou délku označ na hřídel fixou "permanent". Vezmi plastovou krabičku od kinofilmu a do dna udělej doprostřed o něco menší díru, než je průměr hřídele (musí to jít velmi natěsno). Motor zastrč až na doraz do krabičky, aby hřídel koukala ze dna ven. Mezeru mezi zadním čelem motoru a krytkou krabičky něčím vycpi, např. molitanem, a krabičku s motorem uzavři. Takto připravený obal, ze kterého čouhá jen hřídel se značkou, uchop a na brusce pomalu odbrus na potřebnou délku. Nesmíš tu hřídel "upálit", chce to s citem. Na závěr pilníkem dle potřeby odstraň otřepy, očisti důkladně od pilin hřídel i celou krabičku a potom teprve motor z krabičky vyndej. Důvod té vší šaškárny = do motoru se ti nedostanou piliny, které ti ho jinak docela spolehlivě zlikvidují.

podvozek: ano nebo ne

odpověď na diskuzním fóru v debatě o uspořádání prvního cvičného elektroletu

V jednoduchosti je síla, na první elektrolet je škoda piplat detaily nebo složitosti, dva tři dny po chvilkách a je hotovo. Slovy Járy da Cimrmana: "Jaképak s tím medle sraní."
Přistání na břicho je o moc jednodušší než přistání na podvozek. Navíc lze sedat na sníh.
Podvozek něco váží a zvyšuje tak plošné zatížení a tím pádem zvyšuje minimální (pádovou) rychlost. Zároveň zvyšuje odpor a snižuje tak maximální dosažitelnou rychlost. Omezí se ti rychlostní rozsah, ve kterém musíš lítat, a to je blbé.
Moje doporučení je: motor dopředu, pružnou vrtuli nebo gumičkový unašeč, žádný podvozek. Pokud půjdeš do polystyrénoletu, potom pás široké ale tenké izolepy naspod trupu a éro ti vydrží bez poškrábání hodně dlouho. Osobně jsem lítal na bezpodvozkovém Drenalynu i třílistou vrtuli FSK a zničil jsem ji vlastní blbostí při regulérní havárii. Správné přistání do travičky přežije v pohodě.

gumicuk - jde to i bez motoru

Pro start malého letadla do 300g hmotnosti a 1300mm rozpětí je určen profesionální gumicuk velikosti "micro" fy Novo air, k dostání například v prodejně Reichard za příjemných 141,- Kč. Tento gumicuk obsahuje 10m opředené gumy o průměru 4mm a 50m silonu, nezbytné kroužky, vlaječku a "H" nosič. Největším problémem je drhnutí gumicuku o trávu při napínání. Ke startu je také potřeba sehnat si pořádný šroubovák (nebo dva) k ukotvení gumiciku.

gumicuk.jpg

páky kormidel

Páky, jako je ta na obrázku, lze vyrobit vyřezáním z tenké 1mm překližky. Výkres dwg nebo pdf si uprav a vytiskni na laserové tiskárně. Papír dej potiskem na překližku a řádně přežehli žehličkou. Toner se teplem částečně pustí papíru a přenese se na překližku. Potom stačí páky vyřezat, vyvrtat díry, začistit .....

102_0213.jpg


vybíječka

zip velmi jednoduché schéma + výpočet hodnot

funkční předpověď větru pro naše kraje

www.windguru.cz
www.weather.com lze zadat Prague, Brno, Ostrava