vlkova modelářská stránka

zpět na hlavní stránku


JAK-3

Stroj pro pokusy s pohonnou jednotkou P100A a také ověření, zda je UHUpor dobré lepidlo, či nikoliv. A kromě toho je to první "druhoválkové" éro.
Původní plánek pana Fary byl stažen odněkud z internetu, vytištěn a následně nazvětšován na 4A3 (tzn A1).
UHUpor je dobré lepidlo. Je o dost dražší než LA tmel, ale také nesrovnatelně lepší. Práce je mnohem pohodlnější a rychlejší.

Zamýšlené změny oproti původní konstrukci:
polystyrén ~ "pron", míň žeber, míň všeho, prostě jednodušší
menší rozpětí
elektrifikace
žádný podvozek
křídlo pevně vlepeno
neřízená SOP
oddělacízastamdací kabina + kryt vnitřností
nedělat olejový chladič (taková ta boule dole pod trupem)

TTD:
rozpětí 730mm, délka 650mm vč. unašeče vrtule
pohon P100A (regulátor WinSky WS20A+ motor BM2410-12) + vrtule GWS 9"×5" HD
přijímač REX 5 MPD, 2 serva GWS 9g
hmotnost 220g bez aku, 270g včetně 2S LiPol 860mAh "zelené" SAF07010

Letové vlastnosti a nastavení:
Těžiště vyšlo po stavbě dost v předu, po prvním letu byl Jak dovážen 10g olova do ocasu. Nově je těžistě zhruba centimetr před bodem doporučeným na výkresu. Toto nastavení lze doporučit pro první lety, protože letadlo má už svižné chování a přitom je ještě dostatečně stabilní. Pohon s cca 50W příkonu pro 2S LiPol vydá prakticky tah shodný s hmotností letadla.
Kdo by si přál létat dravě, ať použije např. 3S LiPol Kokam 640, to je potom jiná jízda! 100W na vrtuli čtvrtkilového éra dělá divy.

Materiály použité při stavbě:
potah trupu a křídla: 3mm CLIMAPOR Polyplan
VOP, SOP, žebra, přepážky: 5mm CLIMAPOR Polypron
kryt motoru a horní část trupu 20mm BACHL XPS, uchyceno vzadu na kolík a vpředu na magnet
hlavní nosník: balza 5mm nastojato
motorové lože, spojka křídla: 3mm "zelinářská" překližka
většina kontrukce lepena lepidlem UHUpor
spojka křídla lepena 5min Epoxy
křídlo k trupu PUREX Rapid
závěs křidýlek a výškovky Omnipor (prodává se v lékárně)
nátěr stříkaný namíchaný Balakryl, po roce provozu byl model přebarven na výraznější kamuflážní schéma (poslední foto)
spodní strana přední části trupu částečně polepena průhlednou 50mm izolepou jako ochrana při přistávání

Kabina byla vytvořena ze smršťovací "nohavice" na baterky. Kopyto je z 20mm BACHL XPS.

jak3.gif 106_0603.jpg 106_0607.jpg 106_0609.jpg
106_0611.jpg 108_0806.jpg 108_0807.jpg 106_0612.jpg
108_0805.jpg IMG_0416.jpg IMG_0403.jpg nová kamufláž