vlkova modelářská stránka

zpět na hlavní stránku


Pibros - cvičení s Herkulesem a fixami

Ke stavbě "delty" byl použit na rozdíl od originálního návodu 4mm pron (viz dílna).
Originální anglický návod, podle kterého jsem postupoval je zde.
Český návod na motorovou verzi Pibrose od Petrse byl na webu, ale již není. Kopie je uchována zde. Petrs v případě 4mm pronu postupoval naprosto stejně, to jest nejmenší trojúhelník udělal jen jeden. Tím je docíleno přibližně stejné tloušťky profilu (5×4mm) jako u originálu z 6×3mm.

Povrch křídla (800 mm rozpětí a 460 mm délka) je nastříkán z části fixami na textil, zčásti fixami Permanent. Povrch pronu nebyl před nástřikem vůbec nijak upravován. Hlavní obrysy žraloka a krvavé zuby byly vytvořeny tzv. Bobinovou fintou. Žraločí šeď a modrozelená barva tropického moře jsou dílem fixů na textil. Zhruba v polovině práce na každé straně už fixy nestačily dodávat barvu do hrotu a robota se stávala marxisticky nesnesitelnou. Potřebná šířka stopy pro danou míru detailů je cca. 3 mm, to znamená, že na takovou práci nestačí dekoratérská stříkací pistole s vnějším směšováním alias fixírka. Dodává stopu od 1cm výše. Foukací fixy se dají nastavit na potřebnou stopu, ale je to také na hraně. Řešením je bohužel jen dražší americká retuš (airbrush) s vnitřním směšováním.

Spoj hřbetní ploutve je vyztužen kolíkováním, ve finále bude prolepen CA lepidlem. Otvory na kolíky lze udělat pomalým zapichováním tlusté jehly (do špičky nabroušený drát do kola - špajchna) za současného otáčení jehly a tlaku prsty na boky propichovaného materiálu. Kolíky jsou z bílé duše lanovodu na drát 0,8 mm a jsou zalepeny do ploutve CA lepidlem.

Samotná sestava křídla je lepena z pěti vrstev pronu velmi tenkou vrstvou Herkulesu, případné drobnosti jsou tmeleny šlehaným tmelem Red Devil Onetime. Rozdíl hmotnosti čistého materiálu a slepeného, tmeleného a nabarveného křídla se nepodařilo na běžné váze zjistit. To, co je vidět na břiše žraloka, jsou otvory pro snažší uchopení a odhoz. Jako nástroj posloužila plechovka z motoru 280. Na závěr byl přidán háček k vlekání gumicukem. Háček je ohnutý z drátu na ramínka brněské prádelny fy. Chrištof a je zalepen epoxy do 3mm zelinářské překližky. To vše je přilepeno skelnou 3M páskou kousek před těžiště.

Osazení stroje je následující: Rex 5 MPD, 2×HS-55, 4×NiMh 270mAh
Vzletová hmotnost 150g, plošné zatížení 8g/dm2, odhad klouzavosti 1:10, odhad opadání 0,7 m/s.
Těžiště dle návodu 210mm od vrcholu trojúhelníku.
Od přijímače vede krátký servokablík a na baterkách je připájena polovina rozstřiženého servokablíku, druhá polovina slouží k připojení nabíječky.
Spojení kablíků konektory je místo vypínače. MPD technologie zaručuje klidné chování modelu (pomalý přejezd na neutrální výchylky) při vypnutí vysílačky.

První letová zkouška byla provedena vrhem z ruky za bezvětří na trávě stadionu, trimovat prakticky nebylo potřeba. Následoval start na gumicuku z 3m silonu a 5m trenýrkové gumy původně určené pro děcka na skákání. Další den byl zakoupen profesionální gumicuk "micro" fy Novo air, v prodejně Reichard za příjemných 141,- Kč. Tento gumicuk s 10m gumy a 50m silonu už byl o poznání silnější a Pibros se dostával slušně vysoko. Největším problémem je drhnutí gumicuku o trávu při napínání.

 

pibros1.jpg pibros2.jpg pibros3.jpg pibros4.jpg
pibros5.jpg pibros6.jpg gumicuk.jpg